Z roku na rok branża e-commerce coraz bardziej się rozwija. Nie może zatem dziwić, że coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się przeniesienie swojego biznesu do sieci i założenie własnego sklepu internetowego. Co samo jego założenie może nie jest trudne, to jednak sukces w e-handlu w dużej mierze zależy od tego, czy posiada się swoją wizję takiego biznesu. Dlatego warto zadać sobie pytanie, jaki sklep internetowy założyć?
Sklep internetowy – jaki założyć?
Samo założenie sklepu internetowego nie jest sztuką. O wiele trudniejsze jest podjęcie właściwej decyzji co do tego, jaki sklep warto założyć. Mowa tu oczywiście o tym, aby otworzyć sklep w branży, która cieszy się zainteresowaniem klientów i o tym, aby był to sklep oferujący ciekawy dla klientów asortyment. Dlatego w pierwszej kolejności bardzo ważne jest przeprowadzenie analizy rynku. Następnie, po wyborze konkretnej branży konieczna jest analiza konkurencji. Ostatni etap to dobór asortymentu, który cieszy się zainteresowaniem i uznaniem konsumentów.
Grupa docelowa sklepu internetowego
Aby odpowiedzieć na pytania, jaki sklep internetowy założyć, nie da się pominąć kwestii grupy docelowej. Mowa tu choćby to tym, czy ma być to sklep B2C, czy B2B. Sklep B2C to sklep oferujący swoje produkty do klientów indywidualnych, detalicznych. Z kolei sklep B2B to sklep oferujący swoje produkty do klientów biznesowych. Podjęcie decyzji, do kogo ma być kierowana oferta sklepu, jest kluczowe. Od tego bowiem zależeć będzie to, w jaki sposób prowadzone będą w przyszłości wszelkiego działania marketingowe. Bez jasnego określenia gruby docelowej trudno będzie o osiągnięcie celów marketingowych. To oczywiście negatywnie przełoży się na wyniki sprzedażowe sklepu.
Oprogramowanie sklepu internetowego
Kolejna kluczowa sprawa dotyczy oprogramowania dla sklepu internetowego. Pamiętać trzeba, że od wyboru takiego czy innego oprogramowania dla sklepu internetowego zależeć będzie jego funkcjonowanie. Jeśli mowa o oprogramowaniu to wskazać można tu na dwie główne możliwości. Pierwszą z nich jest zlecenie agencji interaktywnej zaprojektowanie dedykowanego sklepu internetowego. Takie rozwiązanie daje ogromne możliwości, ale jest jednocześnie droższe. Tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z którejś z platform e-commerce. To rozwiązanie poleca się przede wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-handlem. Platformy e-commerce dają mniejsze możliwości niż sklepy dedykowane, ale start w e-biznesie nie wymaga dużych nakładów finansowych.