Dlaczego czas reakcji to kluczowy czynnik w rekrutacji?

21 sierpnia 2019

Rozwój technologii i powszechny dostęp do Internetu sprawił, że rosną oczekiwania ludzi wobec każdego aspektu życia. Obecnie nie do pomyślenia jest, aby na zakupy online oczekiwać dłużej niż 2 dni, czy otrzymać odpowiedź na email dopiero po 24 godzinach. Żyjemy w pokoleniu instant, które wymaga działania tu i teraz.

Lead Response Time w rekrutacji wpływa na postrzeganie firmy przez kandydatów

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że czas reakcji w sprzedaży ma ogromne znaczenie. Jak pokazują badania callpage.io Lead Response Time, czyli „średni czas odpowiedzi, jaki jest potrzebny sprzedawcy, aby skontaktował się z potencjalnym klientem, który przesłał zapytanie do firmy” bezpośrednio wpływa na postrzeganie przedsiębiorstwa przez konsumenta i jego decyzje o dokonaniu zakupu. Skoro czas reakcji jest kluczowym czynnikiem w procesie sprzedaży, to dlaczego miałby on nie być tak samo istotny w rekrutacji?

Co jest przyczyną zjawiska obserwowanego przez nas na co dzień, kiedy to pracodawcy zwlekają z zaproszeniem na rozmowę kandydatów, którzy zaaplikowali na ich zgłoszenie?

Dlaczego zwlekasz? Idealny kandydat znajduje się już w Twoim systemie rekrutacji

Przede wszystkim, pracodawcy ulegają przekonaniu, że przed przystąpieniem do zaproszenia kandydatów na rozmowę, należy poczekać do wygaśnięcia oferty pracy na portalu. Chcą mieć pewność, że żaden pretendent nie zaaplikuje już na ich ogłoszenie. Firmy obawiają się, że przyspieszony proces rekrutacji sprawi, że pominą ogromny talent i pozostanie po tym spory niedosyt.

Dlaczego jednak mamy szukać kolejnego dobrego kandydata, jeżeli takowy znajduje się już w naszym systemie rekrutacji? Wystarczy przecież wykonać krótki telefon i poinformować pretendenta o naszym zainteresowaniu, a proces rekrutacji może być dalej kontynuowany.

Twoja firma traci wielu utalentowanych pracowników przez zbyt długi proces rekrutacji

Kandydat podczas poszukiwania zatrudnienia znajduje się na huśtawce nastrojów. W bardzo krótkim czasie przechodzi kilkanaście rozmów, a przy ostatecznym wyborze pracodawcy musi wziąć pod uwagę wiele czynników. Powodem, dla którego może wybrać Twoją firmę jest czas reakcji na jego zgłoszenie. Badanie callpage.io pokazuje, że 90% konsumentów określa natychmiastową odpowiedź na zapytanie dotyczące obsługi jako ważną lub bardzo ważną dla ich dalszej chęci dokonania zakupu u danego przedsiębiorstwa.

Warto zastanowić się, czy w Twojej firmie proces rekrutacji nie przebiega za długo i przez to tracicie wielu utalentowanych pracowników. Podczas gdy przykładowo w Twojej spółce przed przyjęciem pretendenta na stanowisko potrzebne są zgody kilkunastu osób, które w przyszłości nie będą nawet współpracować z danym kandydatem, w innych firmach aprobatę wydaje jedynie bezpośredni przełożony przyszłego pracownika. Natomiast kiedy przed zatrudnieniem rzeczywiście wymagana jest rozmowa z kluczowymi partnerami w spółce, można przyspieszyć ten proces choćby poprzez rozmowę wideo. Pamiętaj, że gdy tylko rozważasz złożenie oferty kandydatowi, a w rzeczywistości nie robisz nic, żeby go pozyskać, Twoja konkurencja rozpoznaje talent i zwyczajnie działa szybko.

Szanuj czas kandydatów

Na koniec pozostaje także kwestia profesjonalizmu i szacunku do kandydata. Jeżeli stawiamy aplikantów w sytuacji długiego oczekiwania na naszą odpowiedź, zwyczajnie ich blokujemy i nie pozwalamy pójść dalej. Czy nie jest to podobne do spóźnienia się na spotkanie biznesowe, kiedy wszyscy zebrani czekają na nas w sali konferencyjnej, a my okazujemy brak poszanowania dla ich czasu swoim spóźnieniem?

Podsumowując, przyspiesz swój proces rekrutacji, aby zbudować lepszy wizerunek firmy i uprzedź konkurencję w pozyskiwaniu utalentowanych pracowników. To prostsze niż się wydaje.

  • Udostępnij materiał: